kasbokar kasbokar .

kasbokar

تابلو مغازه خيابان چهارباغ

كه تابلوها در ارتقاي آنها نقش اساسي داشتند ، معيارهايي به دست آمد كه با درنظرگرفتن اين معيارها به بررسي وضع موجود تابلوها در اين خيابان پرداخته مي شود.

اين تحليل كه ارزيابي و مسئله يابي موضعي است كه طي آن نقاط قوت، (SWOT) با استفاده از روش سنجش وضعيت ضعف، فرصت ها و تهديدهايي كه تابلو ها در منظر خيابان چهارباغ ايجاد كرده اند، براساس اطلاعات جمع آوري شده و  نظر كارشناس متخصص در هر كي از زمينه ها را بررسي ميكند .

سپس، به منظور بررسي تأثير و اهميت هر كي از اين معيارها و درجه بندي آن ها تحليل هاي صورت گرفته به معيارهاي كمّي تبديل مي شوند.

فرايند كمّي سازي براي قوت و فرصت داراي اثر مثبت و براي مشخص كردن اثر منفي ضعف و تهديد آ نها استفاده شده است.

تابلو مغازه خيابان چهارباغ با توجه به بررسي انجام گرفته ميتوان گفت كه تابلو ها با وجود داشتن هماهنگي هايي از جمله فرم و چيدمان با زمينه كالبدي و همين طور رعايت پيوستگي تاريخي، به علت استفاده نامناسب از رنگ ها و تركيب فكرنشده آن ها با يكديگر كه در اثر فقدان الگوهاي مناسب و بي توجهي به زمينه هاي فرهنگي جامعه شكل گرفته است و همچنين اندازه نامتناسب و عدم رعايت سلسله مراتب با اجزا و عناصر زمينه كالبدي، مطلوبيت بصري لازم را ندارند.

 

[caption id="attachment_551" align="alignnone" width="300"]تابلو مغازه خيابان چهارباغ تابلو مغازه خيابان چهارباغ[/caption]

با توجه به مباحث مطرح شده سه رويكرد متفاوت نسبت به وضع قوانين در طراحي تابلوهاي تبليغاتي ميتوان داشت:

رويكرد اول

كه در بعضي از كشورها مانند تركيه و شهر استانبول ب هاجرا درآمده، عبارت است از طرح يكسان سازي تابلو ها با تيكه بر قواعد زيباشناختي عيني و ارائه قوانين و ضوابط كاملاً محدود با ارائه يك نمود و الگو كه اين رويكرد منجر به نظمي خشك شده، از فعاليت و پويايي خيابان كاسته و باعث يكسان شدن تمام بافت و منظر خيابان گشته و تصوير ذهني و رنگ تعلق افراد ازبين رفته است.

رويكرد دوم

تدوين چهارچوب و ضوابط كمّي با قابليت انعطاف پذيري كم و عدم نظارت و كنترل سلايق مردم در طراحي است.

نتيجه اين رويكرد وضع كنوني خيابان هاي تجاري بيشتر شهرهاي ايران است كه به علت درنظرنگرفتن نقش اين تابلوها در كيفيت فضاي شهري، دربرخي نقاط باعث ايجاد اغتشاش و آلودگي هاي بصري شده است.

رويكرد سوم

تدوين ضوابط عام كمّي و كيفي و ارائه الگوها و نمونه هاي بهينه به منظور تشويق و هدايت سليقه عمومي است.

اين رويكرد، با رعايت ضوابط عام كمّي و نظارت دقيق، مردم را به سوي الگوبرداري مناسب از اين نمونه ها هدايت و تشويق ميكند.

تابلو مغازه خيابان چهارباغ در اين پژوهش با توجه به بررسي هاي صورت گرفته در نمونه مورد مطالعه و اتخاد رويكرد سوم به بيان نكات و چهارچوب كلي در ساماندهي و طراحي تابلو هاي معرف كاربري و تبليغاتي در خيابان چهارباغ عباسي كه بايد مورد توجه قرار گيرد، اشاره مي شود:

- الهام گرفتن از الگوها و معاني موجود درگذشته و طراحي مطابق با نياز و سليقه روز.

- استفاده از خود محصولات به صورت )گراف كيي، نمونه( در تلفيق با معماري بنا.

- استفاده از مصالحي با ماندگاري زياد كه درتقابل با مصالح زمينه نباشد.

- استفاده از رنگهايي كه مكمل رنگهاي زمينه كالبدي باشد و درعين حال در ايجاد سرزندگي و جذابيت نقش داشته باشند.

- ايجاد تنوع و گوناگوني دركنار زمينه به صورتي كه بدنه پيوستگي داشته باشد و به عنوان يك كل واحد درك شود.

- استفاده از تناسبات مدولاري كه در معماري و جزئيات بناهاي شاخص موجود در خيابان وجود دارد.

 

براي مطاله در مورد تابلو پلكسي و كسب اطلاعات در مورد اين تابلو ها كليك كنيد.


برچسب: چلنيوم، تابلو مغازه، تابلومغازه، قيمت كامپوزيت، تابلوسازي، تابلو سازي،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ بهمن ۱۳۹۶ساعت: ۱۲:۳۵:۲۹ توسط:سميرا گرامي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :