kasbokar kasbokar .

kasbokar

آموزش پيانو

                                                             پيانو

پيانو  يك ابزار موسيقي صوتي (آكوستيك) است . كه توسط بارتولومئو كريستوفوري در سال ۱۷۰۰ ميلادي اختراع شد (سال دقيق نامعلوم است) كه در آن سيم ها به وسيله چكش مورد اصابت قرار مي گيرند.اين ساز توسط يك كيبورد (صفحه كليد ) نواخته مي شودبه اين صورت كه نوازنده با انگشتان يا انگشت شصت هر دو دستكليد ها را مي فشارد تا چكش ها به سيم ها ضربه بزنند و ملودي نواخته شود.كلمه ي پيانو مخفف كلمه ي ايتاليايي فورته پيانو هستش كهمدل هاي اوليه پيانو در سال ۱۷۰۰ با اين نام شناخته شده بودند.كلمه ي پيانو به معناي نرم و كلمه ي فورته به معناي بلند است.ميزان صداي توليد شده از اين ساز بستگي به ميزان فشار انگشت پيانيست بر كليد ، دارد:هرچه سرعت فشار بر كليد بيشتر باشد، فشار چكش نيز بيشتر مي شودو صداي آهنگ توليد شده  بالاتر خواهد بود.

– تاريخچه پيانو

در قديم ، ارگ ني دار مورد استفاده ي مردم بود توليدكنندگان سازها به اين فكر افتادند كه يك كيبورد طراحي كنند. اولين ابزار موسيقي كه در آن سيم به كار رفته است. دولسيمر چكشي است كه از قرون وسطي در اروپا مورد استفاده قرار گرفت . در طي قرون وسطي ، چندين بار توليدكنندگان سعي كردند كه يك كيبورد طراحي كنند كه در آن سيم به كار رفته باشد. در قرن ۱۷ ، كلاويكورد و هارپيسكورد كه داراي كيبورد بودند ، توسعه يافتند .

در هارپيسكورد با فشردن كليد ، از طريق سيستم مكانيكي و مضراب ، سيم ها به ارتعاش در مي آيند و صدا توليد مي شود اما در كلاويكورد ، تنجنت به سيم ها ضربه مي زند و صدا توليد مي شود.

بعد از قرن ها تلاش و مطالعه بر روي هارپيسكورد ، توليدكنندگان توانستند ساند بورد ، پل و يك سيستم مكانيكي براي كيبورد اختراع كنند

 در مورد آموزش گيتار بيشتر بدانيد.

– اجزا پيانو

پيانوهاي الكترونيك غير آكوستيك هستند و سيم و چكش در آنها به كار نرفته است. اين پيانوها بايد به تقويت كننده و بلندگو كيبورد متصل شوند تا صدا توليد كنند. در آموزش پيانو الكترونيكي ، شخص مي تواند با استفاده از يك هدفون تمرين كند.

ديجيتال نيز غير آكوستيك است و سيم يا چكش ندارد. آنها از تكنولوژي نمونه برداري ديجيتال براي توليد صداي آكوستيك هر نت آن به طور دقيق استفاده مي كنند.

آنها همچنين بايد به تقويت كننده و بلندگو متصل شوند (با اين حال اكثر پيانو هاي ديجيتال داراي آمپلي فاير و بلندگو هستند). فرد مي تواند با هدفون تمرين كند تا ديگران را آزار ندهد.

– MIDI

پيانو هاي ديجيتال داراي  پدال طنين، كليد هاي وزني يا نيمه وزني، آپشن هاي مختلف صوتي و رابط هاي MIDI مي باشند. ورودي هاي MIDI و خروجي ها ، پيانو ديجيتال را به ساير دستگاه هاي الكترونيكي يا دستگاه هاي موسيقي متصل مي كند.

پيانوهاي ديجيتال اوليه پدال نداشتند. نمونه هايي از رزونانس سمپاتيك سيم ها زماني است كه پدال طنين فشرده مي شود ، كليد رها مي شود،  دمپر فعال مي شود.

پيانو هاي ديجيتال مجهز به MIDI مي توانند جريان داده هاي MIDI را خروجي داده و يا ضبط و پخش از طر يق كارت حافظه يا فلش با استفاده از

فايل هاي فرمت MIDI را انجام دهند.

با استفاده از نرم افزارهايي در كامپيوتر مي توان جريان MIDI دستكاري و ويرايش كرد. اين نوع نرم افزار ممكن است از هيچ نمونه اي استفاده نكند

اما يك صدا را بر اساس جنبه هاي فيزيك كه به ايجاد نت نواخته شده منجر مي شود را تركيب كند.

انواع پيانو:

 

پيانو ديواري (vertical – upright)

نوع دوم پيانو پيانو ديواري است كه به زبان هاي اروپايي به آن پيانينو يا پيانوي كوچك مي گويند. همچنين پيانو آپرايت(UpRight)نام ديگر اين ساز به زبان انگليسي است. پيانو ديواري نسبت به گراند پيانو كم حجم تر و ارزان تر بوده از اين رو براي استفاده در منزل مناسب تر است. سيمها در آن به صورت عمودي قرار گرفته اند و چكشها از جلو به سيم ها ضربه وارد مي كنند.

 

پيانو اسپينت

پيانوهاي اسپينت (Spinet) معمولآ كوتاه ترين نوع پيانوهاي ديواري و از ارزانترين نوع آنها هستند. ارتفاع اين پيانوها از حدود ۹۰ سانتيمتر شروع مي شود و تا حداكثر ۱۰۰ سانتيمتر ادامه دارد. جعبه صداي آنها كوچك و سيستم انقال نيرو (Action) آنها ساده ترين شكل خود را دارد به همين علت، اغلب قيمت مناسبي دارند و براي مبتدي هايي كه معلوم نيست در آينده نوازندگي را ادامه دهند بسيار مناسب است. فاصله سطح كي برد تا بلندترين قسمت اين پيانوها بسيار كم بوده و حداكثر حدود ۲۰ سانتيمتر است.

 

پيانو كنسول

پيانو هاي كنسول (Console) است كه از ارتفاع حدود ۱۰۰ سانتيمتر شروع مي شود و تا حدود ۱۱۰ سانتيمتر ادامه پيدا مي كند. ساختمان سازه آنها بگونه اي است كه بدنه اي بسيار محكم و بادوام دارند و معمولآ در آموزشگاه ها يا مدارس موسيقي و نيز استوديوها براي تمرين نه معمولآ ضبط از آنها استفاده مي شود. انواع آمريكايي اين پيانوها كه در بازار ايران كم هستند زيبايي خاصي دارند و روي بدنه خارجي آنها زياد كار شده است.
اگر قصد داريد از ابتدا پيانويي بخريد كه به احتمال زياد ديگر آنرا عوض نكنيد، حتمآ از نوع كنسول انتخاب كنيد، چراكه قيمت و دوام خيلي خوبي دارند. بدنه اين پيانوها بخصوص در قسمت كي برد، محل قرار دادن نت موسيقي (Music Rest) و نيز ديواره هاي اطراف كي برد به گونه اي ساخته شده است كه شباهت زيادي به پيانو هاي بزرگ (رويال) دارد. به تفاوت سطح بالايي پيانو از كي برد در پيانوهاي اسپينت و كنسول دقت كنيد.

 

تفاوت اندازه و شكل پيانو ها

پيانوهاي ديجيتال

پيانو هاي ديجيتال همانطور كه از نام آن پيداست از تكنولوژي ديجيتال براي توليد اصوات استفاده مي كنند و از اين منظر با پيانو هاي مكانيكي يا آكوستيك كه از سيستم سيم و چكش بهره مي گيرند كاملاً متفاوت هستند. صداي اين نوع پيانو با الگو برداري از صداي پيانو هاي آكوستيك ساخته شده است كه به اين الگو ها كه از همه نت هاي يك پيانو ساخته شده اند سمپل گفته مي شود. اين اصوات در هنگام نواختن به كمك بلندگوهاي پيانو تقويت و پخش مي شود. گرچه سيستم ديجيال توليد صوت هنوز نتوانسته جايگزين سيستم هاي آكوستيك كه از ارتعاش سيم و انتشار صوت در هوا بهره مي گيرند شود ولي به دليل امكانات و شرايط آساني كه امروزه فراهم كرده اند اين نوع پيانو توانسته جايگاه خود را در بازار پر رقابت پيانو تثبيت كرده و نظر بسياري از كاربران پيانو را به خود جلب كند.

 

پيانوي بزرگ

گراند پيانو يا پيانوي بزرگ كه به فارسي گاهي آن را پيانو رويال ناميده اند. در اين نوع، سيم ها به صورت افقي قرار گرفته اند و چكشها از زير به سيم ها ضربه مي زنند. اين ساز صداي با شكوه و پر طنيني دارد و بيشتر در سالن هاي كنسرت و اركسترهاي بزرگ استفاده مي شود.

البته پيانوهاي بسيار زيادي در گذشته رايج بوده‌اند. براي مثال، پيانوهاي گنجه‌اي، صرافي، ميزي، ميز منشي، دوطبقه و انواع ديگر؛ ولي امروزه ديگر آنها رواج ندارند و از پيانوهاي پيشرفته‌تر استفاده مي‌شود. يك پيانو در كل داراي ۸۸ كليد است.



برچسب: ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ساعت: ۰۳:۵۸:۵۶ توسط:سميرا گرامي موضوع: